Przejdź do treści

IRG

Dostępność szansą na rozwój –
podnoszenie kompetencji z zakresu uniwersalnego projektowania

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego PLUS
w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021- 2027.

#FunduszeUE    #FunduszeEuropejskie

fundusze_europejskie_dla_rozwoju_spolecznego_parp23

Dostępność szansą na rozwój –
podnoszenie kompetencji z zakresu uniwersalnego projektowania

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego PLUS
w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021- 2027.

fundusze_europejskie_dla_rozwoju_spolecznego_parp23

#FunduszeUE    #FunduszeEuropejskie

O projekcie

Projekt ma na celu wzmocnienie kompetencji pracowników w zakresie zwiększenia dostępności oferowanych produktów oraz usług, zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania. Dzięki kompleksowemu wsparciu szkoleniowo-doradczemu, co najmniej 864 osoby (w tym 522 kobiety) podniosą swoje kompetencje w obszarze uniwersalnego projektowania oraz możliwości komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań z tego zakresu.

Cel projektu

Celem projektu jest zaktywizowanie 960 pracownic i pracowników przedsiębiorstw z terenu całej Polski w obszarze dostępności, w tym uniwersalnego projektowania towarów i usług poprzez objęcie ich wsparciem szkoleniowo-doradczym oraz podniesienie kompetencji min. 864 pracownic i pracowników przedsiębiorstw w zakresie uniwersalnego projektowania oraz możliwości komercjalizacji rozwiązań z zakresu ww. technologii osiągnięte w okresie do 31.12.2027 r.

Okres realizacji​

Projekt jest realizowany w okresie od 1 stycznia 2025 roku do 31 grudnia 2027 roku.

Wartość projektu

Całkowita wartość projektu wynosi 9 010 848,00 zł.

Wysokość dofinansowania z Funduszy Europejskich
wynosi 9 010 848,00 zł.

Formy wsparcia

Dostępność szansą na rozwój instytut rozwoju gospodarczego

Grupa docelowa

Projekt jest skierowany do 960 pracownic i pracowników mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw z obszaru całego kraju.
Pracownice/pracownicy dużych przedsiębiorstw będą stanowić nie więcej niż 40% osób objętych wsparciem w ramach projektu.
Minimum 10% uczestników/uczestniczek projektu będzie stanowić kadra menadżerska.

Realizatorzy projektu

Projekt jest realizowany przez Instytut Rozwoju GospodarczegoLidera Projektu, przy współudziale doświadczonych Partnerów, co zapewnia wysoką jakość wsparcia:

Lider Projektu:

instytut rozwoju gospodarczego

Instytut Rozwoju Gospodarczego

Partnerzy Projektu:

Rekrutacja

Do projektu zapraszamy pracownice i pracowników mikro, małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstw, o ile na dzień przystąpienia do projektu są zatrudnione/zatrudnieni w danym przedsiębiorstwie. Pracownik to osoba, o której mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, wykonująca pracę na rzecz przedsiębiorcy.
Osoby delegowane do projektu muszą pozostawać zatrudnione w przedsiębiorstwie na podstawie umowy o pracę przez cały okres trwania umowy wsparcia, aż do zakończenia udziału w projekcie.
Rekrutacja odbywa się wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego.

Link do logowania do systemu: https://system.ordo.info.pl/

Nabór dokumentów zgłoszeniowych prowadzony jest w trybie ciągłym do momentu wyczerpania miejsc w projekcie. Wzory dokumentów do pobrania znajdują się w zakładce „Dokumenty”.

Etapy rekrutacji:

ETAP I - Ocena formalna

Weryfikacja kompletności złożonej dokumentacji zgłoszeniowej oraz weryfikacja kwalifikowalności do udziału w projekcie, w tym:

1) statusu przedsiębiorstwa na podstawie:

  • KRS/CEiDG,
  • oświadczenia o statucie MŚP, zawierające informacje o powiązaniach osobowo-kapitałowych
  • oświadczenia przedsiębiorcy o zainteresowaniu zapewnieniem/poprawą dostępności swoich produktów/usług
  • oświadczenia przedsiębiorcy o jednorazowym udziale przedsiębiorcy i jego pracownic/ków w projekcie w ramach naboru
 

W sytuacji, gdy pracownica lub pracownik weźmie udział w więcej niż jednym projekcie realizowanym w ramach naboru, koszty jego wsparcia będą kwalifikowane wyłącznie w pierwszym projekcie, do którego przystąpił, tj. w którym podpisał oświadczenie o jednorazowym udziale w projekcie w ramach naboru z wcześniejszą datą.

  • oświadczenia przedsiębiorcy o niepodleganiu wykluczeniu z możliwości otrzymania środków Unii Europejskiej na podstawie prawodawstwa unijnego i krajowego wprowadzającego sankcje wobec podmiotów i osób, które w bezpośredni lub pośredni sposób wspierają działania wojenne Federacji Rosyjskiej lub są za nie odpowiedzialne.
    Oświadczenie będzie weryfikowane z „listą sankcyjną”.
 

2) statusu pracownicy/pracownika

  • formularz zgłoszeniowy pracownicy/pracownika (zgodność z art. 3 ust. 3 ustawy o PARP)
  • oświadczenie pracodawcy potwierdzające status pracownika zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dn. 9.11.2000 o utworzeniu PARP, wykonującego pracę na rzecz przedsiębiorstwa

ETAP II - Ocena merytoryczna

Na tym etapie, na podstawie formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, zaświadczeń o otrzymanej pomocy de minims lub oświadczeń o braku otrzymania pomocy de minimis w okresie ostatnich 3 lat, weryfikowana będzie możliwość udzielenia przedsiębiorstwu pomocy de minimis.

Podczas oceny zgłoszeń przyznane zostaną dodatkowe punkty premiujące za spełnienie następujących kryteriów:

  • kobiety – uczestniczki projektu – 5 punktów,
  • osoby o szczególnych potrzebach, w tym osoby z niepełnosprawnościami – pracownice/pracownicy, posiadający orzeczenie potwierdzające niepełnosprawność (do wglądu) – 5 punktów,
  • przedstawiciele i przedstawicielki kadry menedżerskiej – osoby zajmujące stanowiska kierownicze lub pełniące funkcje menedżerskie w swoich przedsiębiorstwach – 3 punkty
 

Punkty za spełnienie kryteriów premiujących są sumowane. Oznacza to, że Uczestniczka/Uczestnik może uzyskać maksymalnie 13 punktów.

Po zakończeniu procesu weryfikacji, wyniki oceny zostaną przekazane Przedsiębiorstwu drogą elektroniczną na wskazany adres kontaktowy.

Raz na kwartał na stronie internetowej projektu publikowana będzie aktualna lista rankingowa, zawierająca wyniki kwalifikacji Uczestniczek i Uczestników projektu.

Z przedsiębiorstwami zakwalifikowanymi do udziału w projekcie zostaną podpisane umowy wsparcia. Wzór umowy znajduje się w zakładce „Dokumenty”.

Realizacja

W ramach projektu Uczestniczki i Uczestnicy będą mieli możliwość skorzystania z form wsparcia, mających na celu poszerzenie ich wiedzy i umiejętności w obszarze dostępności oraz zastosowania zasad uniwersalnego projektowania:
1. Szkolenia z zakresu dostępności – część ogólna – 24 godz.
Podczas tej części szkolenia uczestnicy zapoznają się z fundamentalnymi zasadami dostępności oraz uniwersalnego projektowania. Omówione zostaną praktyczne metody tworzenia produktów, usług i przestrzeni, które są dostępne dla wszystkich, niezależnie od wieku, sprawności czy szczególnych potrzeb.
2. Szkolenia dotyczące komercjalizacji rozwiązań – część specjalistyczna – 24 godz.
W tej części szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak skutecznie wprowadzać rozwiązania oparte na uniwersalnym projektowaniu na rynek. Poruszone zostaną aspekty związane z planowaniem oraz wdrażaniem innowacyjnych produktów i usług, które uwzględniają potrzeby różnych grup odbiorców.
3. Doradztwo powiązane z działaniami szkoleniowymi – 5 godz.
Dodatkowym wsparciem dla uczestników będzie indywidualne doradztwo. Indywidualne doradztwo zapewni uczestnikom wsparcie w praktycznym wdrażaniu wiedzy zdobytej podczas szkoleń.
Doradztwo ma charakter fakultatywny. Konieczność jego przeprowadzenia będzie wynikała z analizy potrzeb rozwojowych przedsiębiorcy, którego pracownice lub pracownicy wzięli udział w szkoleniach (części ogólnej i specjalistycznej) i chcą pogłębić omawiane w ich trakcie zagadnienia.
Po zakończeniu szkoleń uczestnicy otrzymają zaświadczenie potwierdzające ich ukończenie.

Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest:

  • obecność na minimum 80% zajęć,
  • wzrost kompetencji na poziomie co najmniej 50%, oceniany w oparciu o 4 etapy nabywania wiedzy: I Wzorzec, II Zakres, III Ocena, IV Porównanie
  • wypełnienie ankiety poszkoleniowej.

Aktualności

W tej zakładce znajdą Państwo najnowsze informacje dotyczące realizacji projektu. Regularnie zamieszczamy tu ważne komunikaty, ogłoszenia oraz aktualizacje dotyczące postępów prac i organizowanych wydarzeń.
Zachęcamy Państwa do regularnego odwiedzania tej zakładki, aby być na bieżąco z postępami realizacji projektu oraz wszelkimi istotnymi zmianami.
📢 Nowy projekt rusza! - 17.01.2025
📅 17 grudnia 2024 r. podpisaliśmy umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu:
„Dostępność szansą na rozwój – podnoszenie kompetencji z zakresu uniwersalnego projektowania”, współfinansowanego z Funduszy Europejskich w ramach programu EFS+.
 
🎯 Projekt ma na celu wsparcie pracownic i pracowników przedsiębiorstw z całej Polski w zdobywaniu wiedzy z zakresu uniwersalnego projektowania i zwiększania dostępności oferowanych produktów i usług.
 
👉 Więcej szczegółów już wkrótce!

Informujemy,  iż zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej badanie statusu przedsiębiorcy powinno odbywać przy uwzględnieniu danych z ostatniego zamkniętego okresu obrachunkowego („ostatni okres referencyjny”), bez czekania na zatwierdzenie tych danych.

Zamknięcie okresu sprawozdawczego dokonywane jest poprzez sam upływ tego okresu i nie jest tożsame z zatwierdzeniem sprawozdania przez odpowiedni organ przedsiębiorstwa.

Oznacza to, że w przypadku umów wsparcia zawieranych po 1 stycznia 2025 r. należy uwzględniać dane za lata 2022, 2023 i 2024.

Jeżeli po zakończeniu procesu zatwierdzania danych zostaną one zmienione w sposób wpływający na zakwalifikowanie przedsiębiorcy do danej grupy, status przedsiębiorcy powinien zostać skorygowany z uwzględnieniem zmian dokonanych w procesie zatwierdzania danych. Oznacza to konieczność pozyskania i weryfikacji zatwierdzonego sprawozdania finansowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 załącznika nr I do rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014: „Jeżeli w dniu zamknięcia ksiąg rachunkowych dane przedsiębiorstwo stwierdza, że w skali rocznej przekroczyło pułapy zatrudnienia lub pułapy finansowe określone w art. 2, lub spadło poniżej tych pułapów, uzyskanie lub utrata statusu średniego, małego lub mikroprzedsiębiorstwa następuje tylko wówczas, gdy zjawisko to powtórzy się w ciągu dwóch kolejnych okresów obrachunkowych.”

Informujemy, że w sekcji „Dokumenty” dostępny jest regulamin projektu „Dostępność szansą na rozwój – podnoszenie kompetencji z zakresu uniwersalnego projektowania”, wraz z wymaganymi załącznikami.

Zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją i aplikowania zgodnie z warunkami projektu.

Harmonogram udzielania wsparcia

Dokumenty

W tej zakładce znajdą Państwo wszystkie niezbędne dokumenty związane z realizacją projektu.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z zamieszczonymi materiałami. W przypadku pytań lub wątpliwości, pozostajemy do Państwa dyspozycji – zapraszamy do kontaktu za pośrednictwem zakładki „Kontakt”.

Kontakt

Zapraszamy Państwa do kontaktu w sprawach związanych z realizacją projektu. Nasze biuro projektu jest do Państwa dyspozycji w podanym poniżej adresie:

Instytut Rozwoju Gospodarczego

ADRES:
KONTAKT:

Zgłoszenie niezgodności z KPON

Instytut Rozwoju Gospodarczego rozpoczął realizację projektu konkurencyjnego „Dostępność szansą na rozwój – podnoszenie kompetencji z zakresu uniwersalnego projektowani” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. W związku z powyższym uprzejmie informujemy o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z
postanowieniami KPON można przekazywać za pomocą:

  • poczty tradycyjnej, w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa,
  • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (adres skrytki: /MIR/SkrytkaESP) lub Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (adresy skrytek: /PARP/SkrytkaESP oraz /PARP/kancelariaPARP)”,
  • poczty tradycyjnej, w formie listownej na adres Beneficjenta: Instytut Rozwoju Gospodarczego, ul. Antoniuk Fabryczny 55, lok. 16, 15-762 Białystok